MAŠINKY, VLÁČKY a svět kolem nich



Železnice a čas

  • 1814
    v Anglii sestrojil Georg Stephenson první parní lokomotivu

  • 1825
    7. září zahájen provoz na první železniční trati mezi Stocktonem a Darlingtonem v Anglii

  • 1837
    započala stavba první parostrojní železnice v Rakousku – Severní dráhy císaře Ferdinanda

  • 1838
    6. června vjel na naše území po Severní dráze císaře Ferdinanda první slavnostně vyzdobený vlak a zastavil v Břeclavi

    7. července se přihodilo první železniční neštěstí, když ve Vranovicích dostihl vlak jedoucí z Brna ve stanici jiný stojící vlak a při srážce byly roztříštěny poslední vagóny

  • 1841
    do Olomouce přijel první vlak

  • 1845
    21. srpna přijel první vlak do Prahy z Vídně, vlak vedly dvě lokomotivy „Prag“ a „Olmütz“, před vlakem jela lokomotiva „Böhmen“

  • 1847
    podél trati bylo zřízeno první státní telegrafní vedení

  • 1854
    vydán nový zákon umožňující soukromou stavbu drah se státní zárukou

    20. dubna vyjely z Ringhofferovy továrny v Praze na Smíchově první železniční vagóny postavené na našem území

  • 1867
    založena společnost pro výstavbu Rakouské severozápadní dráhy




Železnice a Dačice

  • 1888
    ve Vídni vypracován projekt železniční dráhy z Dačic do Moravských Budějovic, z projektu „Moravské západní dráhy“ byla uskutečněna pouze část Jemnice-Moravské Budějovice v roce 1896

  • 1898
    13. srpna zahájen provoz na trati Kostelec-Telč

  • 1902
    7. září přijel na slavnostně vyzdobené nádraží v Dačicích první vlak, byla otevřena trať Telč-Slavonice, na trati jezdilo v počátcích 6 smíšených vlaků, které tahaly lokomotivy řady 310.0

  • 1903
    otevřena železniční trať ze Slavonic do rakouského Waidhofenu

Příjezd prvního vlaku do Dačic 7. září 1902